7 netwerk etiquette tips door Andrew David

7 netwerk etiquette tips door Andrew David

Wees je ervan bewust dat wanneer je iemand voor het eerst ontmoet, deze persoon zich binnen 30 seconden een beeld van je vormt en jou vervolgens in een hokje plaatst. Kom je in “het juiste hokje” terecht dan heb je een goede indruk gemaakt. Alleen word je “in het verkeerde hokje” geplaatst dan moet je hard werken om die eerste indruk te ontkrachten.

De etiquette is een geheel van cultuurgebonden beleefdheidsregels en omgangsvormen. De essentie van de etiquette is dat je rekening houdt met de gevoelens van anderen en gebruiken in de samenleving. Het vergemakkelijkt de omgang in het sociale verkeer en zorgt er voor dat het vanaf de eerste minuut zakelijk klikt. Ook het contact daarna loopt soepel vooral omdat je weet hoe het hoort. Het geeft je zelfvertrouwen in het netwerken.

Begroeten
Het is gebruikelijk op het moment dat je een ruimte binnenkomt de aanwezigen vriendelijk groet door goedendag, goedemiddag of goedenavond te zeggen en dat je met de personen die je groet ook even oogcontact maakt.

Kennismaken
Op het moment dat je kennismaakt geef je de ander een hand. Jouw hand glijdt in de hand van de ander. Geef vervolgens een kneepje. Voorkom dat je kracht in jouw handdruk zet! Laat de hand los. Veeg je hand niet aan je broek af zelfs als de hand van de ander klam was.
Heb je zelf last van klamme handen zorg dan dat je een zakdoekje in je broekzak hebt waaraan je jouw hand van te voren kunt afvegen.
Een keer schudden is in Nederland voldoende. Tijdens het schudden van de handen kijk je de ander aan. Weet je de kleur van de ogen van de ander? Dan heb je ander goed aangekeken. 😉 Bij het kennismaken stel je jezelf voor door je voornaam, achternaam en bedrijfsnaam duidelijk en rustig uit te spreken. Spreek de ander aan met u. Geeft de ander aan het prettiger om met je te worden aangesproken dan kun je overgaan op je.

Kleding
Ben je onbekend met de netwerkbijeenkomst waar je heen gaat. Informeer dan even van te voren bij de organisator of het om een formele of informele sfeer gaat. Door gepast gekleed te komen laat je weten dat je bekend met de mores en toon je respect. Is het informeren niet mogelijk dan is het beter je overdressed dan underdressed te kleden.

Gedrag aan tafel
Tafelmanieren zijn bedoeld om je tafelgenoten geen overlast te bezorgen. Regels zoals geen ellebogen op tafel, niet voorlangs bij je buren gaan om iets te pakken of dijkjes te bouwen en vervolgens je arm beschermend om je bord te slaan voorkomen dat je in de persoonlijke ruimte van je tafelgenoten komt.
Houd het simpel. Begin met het bestek aan de buitenzijde. Bij de volgende gang pak je het eerstvolgende bestek. Je werkt van buiten naar binnen. Vind je het lastig om het te onthouden, kijk dan eerst naar het gedrag van je tafelgenoten.

Uitnodigingen accepteren en afzeggen
Wanneer je in een bepaald circuit zit dan zul je regelmatig uitnodigingen ontvangen. Het is een eer dat je wordt uitgenodigd en weet dat de gastheer jouw aanwezigheid op prijs stelt. Reageer altijd op persoonlijke uitnodigingen. De gastheer weet dan hoe zijn uitnodiging wordt gewaardeerd en kan ook inschatten hoeveel gasten hij mag verwachten. Kun je niet ingaan op een uitnodiging stuur dan even een persoonlijk briefje of mailtje. Zo is het duidelijk dat je het op prijs stelt om ook een volgend keer uitgenodigd te willen worden. Heb je je aangemeld ga dan ook naar het evenement en als je om welke serieuze reden niet kunt gaan meld je dan, het liefst vroegtijdig, af.

Hoffelijkheid en behulpzaamheid
Naast het rekening met de ander houden, hoort ook tot de etiquette het dienstbaar opstellen waarbij je de ander ruimte geeft of behulpzaam bent. Denk aan de ander voor laten gaan, de deur openhouden of iemand in zijn jas helpen.

Roddelen
Waar mensen samenkomen is er roddel. Roddel lijkt een onschuldige en gezellige bezigheid. Roddel had vroeger een positieve betekenis want het ging toen over lof of laster.  Het zorgde voor een band binnen de gemeenschap. Tegenwoordig heeft roddel een negatieve klank. Doe niet mee met het roddelen over een ander. Bedenk dat degene die nu roddelt en jou in “vertrouwen” neemt de volgende keer als jij er niet bent over jou kan gaan roddelen.
De volgende metafoor geeft aan wat het effect van roddelen kan zijn.
Laat eens een klein druppeltje inkt in een schoon glas met water vallen. Het resultaat zal zijn dat door de inkt het water langzaam verkleurd. Bedenk dus wat een roddel doet in een netwerk.

 

 

Netwerk workshop of training
Heb je de behoefte om voor een groep mensen een netwerkmoment te organiseren waarbij bijvoorbeeld netwerkvaardigheden of netwerken het thema zijn, dan kan ik je daar wellicht bij helpen in de vorm van een workshop of training.

 

 

7 netwerk etiquette tips door Andrew David

Andrew (98 Posts)

Andrew David is eigenaar van H4 organisatie training advies (www.hvier.nl). Hij helpt ondernemers en ondernemende studenten bij het verbeteren van hun communicatie(ve vaardigheden).


Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *