Netwerkgesprek gehad en dan?

Netwerkgesprek gehad en dan?

Wat kun je doen als je een netwerkgesprek hebt gehad?

Laat het gesprek bezinken.
Stel jezelf een aantal vragen zoals: Wat heeft het netwerkgesprek je opgeleverd? Wat kun je voor de ander betekenen? Voor wie kan deze persoon interessant zijn binnen jouw netwerk? Waar zat de klik of het gemeenschappelijke? Heb je alle contactgegevens? Wat weet je nog over het gesprek en jouw gesprekspartner?

Onderneem de acties
Zijn er zaken zijn die je hebt beloofd? Bijvoorbeeld het beloofde krantenartikel opsturen. Doe dat dan binnen een dag. En schrijf er dan ook een persoonlijke noot bij.

Zou je de ander in contact brengen met een ander. Benader deze dan eerst of hij of zij het prettig vindt om in contact met de ander te worden gebracht. Het voorkomt dat je de ander in netelige situaties brengt. Weet je al van te voren dat het geen punt is zet je zelf dan in CC.

Stuur een bedankje
Bedank de ander voor het prettige gesprek via de mail of een Old Skool kaartje. Benoem daarbij oprecht wat voor jou prettig was.

LinkedInconnectie maken
Verbind je via LinkedIn zodat je altijd de meest recente gegevens van je netwerkgesprekspartner hebt. Vraag in het netwerkgesprek of de ander het goed vindt dat je contact maakt via LinkedIn.
Is dat niet gebeurd maak dan de LinkedInuitnodiging persoonlijk door aan te geven waar je elkaar hebt ontmoet en dat je graag een LinkedInconnectie wilt maken.

Scoren…niet doen
Dring de ander na afloop van een netwerkgesprek geen producten of diensten op als de ander geen belangstelling heeft getoond voor jouw producten. Als je jouw pitch goed hebt gedaan in het afgelopen gesprek dan blijft jouw aanbod echt wel hangen en anders wordt er de volgende keer wel naar gevraagd. Heeft de ander tijdens het gesprek gevraagd naar meer informatie dan heb je tijdens het gesprek allang gevraagd en gehoord waarom er belangstelling is.:-) En heb je dat niet gedaan dan heb je een verkoopsignaal gemist.

Onthouden van persoonlijke kenmerken
Wat heb je, zonder aantekeningen te hebben gemaakt, over de netwerkgesprekspartner onthouden. Weet je dat niet meer maak dan de volgende keer aantekeningen op bijvoorbeeld het visitekaartje. Onthoud gemeenschappelijkheden. Bijvoorbeeld. Is een van de weinigen die het boek X heeft gelezen en er ook enthousiast over is.

Opbouwen relatie
Netwerken is investeren op de lange termijn. Je zult regelmatig met de ander contact moeten hebben. Ontmoeten tijdens verschillende bijeenkomsten kan vaak prettig zijn. Voorkom irritaties door bijvoorbeeld een ander continu, via de mail, op de hoogte te houden van jouw activiteiten vooral als de ander niets heeft met jouw activiteiten. Vraag daarom of de ander het prettig vindt om op de hoogte te blijven van jouw activiteiten.

 

 

Andrew (98 Posts)

Andrew David is eigenaar van H4 organisatie training advies (www.hvier.nl). Hij helpt ondernemers en ondernemende studenten bij het verbeteren van hun communicatie(ve vaardigheden).


Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *