Linkedin workshop HBO studenten waarbij ze de voordelen zien voor hun stage, loopbaan of uitbreiding netwerk.

LinkedInvoordelen voor studenten bij stage loopbaan en uitbreiden netwerk

LinkedInvoordelen

Linkedin biedt veel voordelen voor studenten bij het vinden stage, loopbaan en uitbreiden netwerk

Voor ArtEZ #MediaMusic, een van mijn opdrachtgevers, geef ik een keer per jaar voor de derdejaars studenten een stagesollicitatie workshop. Ze worden dan voorbereid op het vinden en verkrijgen van een stageplaats. Natuurlijk komt daar het ol’skool sollicitatiebrieven schrijven voorbij. Want het is gewoon handig om te weten hoe je een aantrekkelijke sollicitatiebrief en CV kunt schrijven. In de workshop maken ze ook een persoonlijke SWOT-analyse. Zodat de student ook weet wat zijn sterke en minder sterke punten zijn. Daarbij worden vragen gesteld als: Wat heb je te bieden en waarin wil je jezelf nog in verbeteren? Waar wil je stage lopen zodat je gericht kunt zoeken?

Manieren van sollicteren

Belangrijk is dat je weet op welke manieren je kunt “solliciteren”. Bijvoorbeeld door in je netwerk te kijken wie je kan helpen aan een stageplaats of later zelfs aan een baan. Bij de introductie van LinkedIn is de eerste reactie vaak ‘Ja maar dat is toch voor zakelijke contacten’ of ‘Het is alleen maar interessant als ik straks ben afgestudeerd.’

Ik vertel dan de anekdote over een student die in LA stage wilde lopen bij een bekende singer-songwriter. Alleen kreeg hij helaas geen reactie van die persoon op zijn vele mailverzoeken. Ik vroeg hem de naam van de persoon. Via LinkedIn hebben we de bewuste persoon gevonden en het bleek een tweedegraads contact te zijn. Bij mutal connections zagen we namelijk de naam van een collega staan. Bleek die collega nauwelijks 3 meter van ons af te zitten in een afgescheiden glazen ruimte. We konden hem gewoon zien zitten voor onze neus.

Tendens

Wat verder telkens opvalt tijdens deze workshops is dat het merendeel van de studenten nauwelijks een idee heeft wat hun eigen docenten en alumni op zakelijk gebied doen en hen kunnen betekenen. Laat staan dat ze door hebben dat mijn collega’s hebben gewerkt of zelfs nog steeds met bekende (inter)nationale namen werken in de muziekindustrie. Namen waar deze MediaMusic studenten erg graag stage bij willen lopen.

Opvallend is ook dat studenten alleen maar mailen naar een bedrijf. En wanneer er geen bericht wordt ontvangen dan mailen ze nog maar nog eens. En bij geen reactie laten ze het er maar bij zitten. Bellen wordt blijkbaar niet meer gedaan. 😉

Yes de LinkedInvoordelen worden gezien

Goed te ervaren is dat na afloop van deze workshop de studenten wel de voordelen inzien van het gebruik van LinkedIn bij het vinden van hun stageplaats. Ze zagen verder de bijkomende voordelen zoals dat het hebben van een professioneel LinkedInprofiel het hun eigen vindbaarheid op het internet vergroot. Vooral toen ze dat hoorden over de vindbaarheid, vonden ze ook het feit dat ze 3 websites konden linken in het profiel interessant want ze wilden toch graag dat hun persoonlijke websites met portfolio’s nog sneller werden gevonden.

ROC Aventus
Onlangs heb ik een aantal workshops Linkedin op de internationale conferentie ROC Aventus goes International 2018 mogen verzorgen. Ook hier waren de reacties van de studenten dat LinkedIn alleen voor zakelijke gebruikers is tot dat je ze de mogelijkheden en kansen toont.

Recruiters
Volg je eenberoepsopleiding of een studie waarbij schaarste op de arbeidsmarkt is? Dan is de kans groot dat je wordt benaderd door een recruiter. Een andere manier van solliciteren. Niet vragen om een stageplaats of baan maar worden gevraagd.

LinkedInvoordelen workshop.
Wil je ook dat  jouw studenten de LinkedInvoordelen ervaren en zien? En dat allemaal in een insprirerende en motiverende LinkedIn workshop geleid door een workshopleider die continue contact heeft met HBOstudenten en hun belevingswereld kent?
Let op het gaat om een workshop dus de  studenten gaan daadwerkelijk aan het werk.  Het is dus geen presentatie. 🙂

Neem dan hier contact met me op. De inhoud en tijden altijd in samenspraak zodat er een optimaal rendement uit de workshop wordt gehaald door de deelnemers.

De bovenstaande tekst heb ik voor een artikel op LinkedIn  geschreven.

Andrew (103 Posts)

Andrew David is eigenaar van H4 organisatie training advies (www.hvier.nl). Hij helpt ondernemers en ondernemende studenten bij het verbeteren van hun communicatie(ve vaardigheden).


Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.