Intern netwerken vergroot sociaal kapitaal

Intern netwerken vergroot sociaal kapitaal

Steeds meer tijd wordt bewust besteed aan het netwerken, want netwerken werkt. Vooral in de zakelijke wereld wordt de kracht van het netwerken onderkend. Bij bepaalde functies is actief netwerken zelfs een vereiste (competentie). Vaak wordt het verwacht bij extern gerichte functies. Organisaties binnen concerns, Bu’s, ROC’s tot kleinschalige instellingen kunnen ook profiteren van de voordelen van netwerken door het intern in te zetten. Medewerkers die actief netwerken hebben een positievere grondhouding en durven over hun grenzen heen te kijken wat hun werkomgeving ten goede komt. Intern netwerken vergroot sociaal kapitaal.
Sociaal kapitaal kan algemeen omschreven worden als ‘de hulpmiddelen die in een gemeenschap aanwezig zijn om de gezins- en sociale organisatie vorm te geven.’ Deze hulpmiddelen vinden hun voedingsbodem in acties zoals gemeenschapsactiviteiten, sociale steun en participatie. Belangrijke elementen van sociaal kapitaal zijn de kwaliteit van sociale relaties, groepslidmaatschap, formele en informele netwerken, gedeelde normen, vertrouwen, wederkerigheid en inzet voor de gemeenschap. (Bron Wikipedia.)

Intern netwerken is de verantwoordelijkheid van de organisatie. Waarom heeft die ene collega altijd de laatste nieuwtjes over wat er speelt binnen het bedrijf en de andere medewerker nooit. In elke organisatie is er veel kennis aanwezig. Netwerken is kennis delen… en openstaan voor nieuwe kennis. Natuurlijk kan de organisatie via de formele informatiekanalen haar medewerkers op de hoogte houden. Netwerken is ook proactief halen van kennis via de formele en informele kanalen. Een bedrijf dat haar medewerkers leert en stimuleert (elders) verkregen kennis en kunde te delen met collega’s versterkt de kwaliteit van communicatie en samenhorigheid binnen de organisatie. Het voorkomt de bekende eilandjes en koninkrijkjes. Het bedrijf zorgt dat de medewerkers  weten waar ze binnen de organisatie de informatie kunnen krijgen en ook de vaardigheid hebben hoe ze de informatie kunnen verkrijgen. Bedenk wat het betekent als een medewerker met veel kennis vertrekt en er is nooit geleerd of de gelegenheid gegeven om deze kennis te delen.

Intern netwerken stelt eisen aan de netwerkvaardigheden en de perceptie van de medewerker.
Hoe komt het dat de één gewoon op een groepje mensen afstapt terwijl het voor de ander een grote zelfoverwinning is? Netwerken is een kunst. Gelukkig een kunst die je als medewerker kunt leren. Netwerken is niet elkaar voor de kruiwagen spannen. Bij netwerken gaat om het hebben en geven van vertrouwen. Het vraagt dat je durft te delen en te ontvangen!
Interne netwerkers hebben het voordeel dat ze zeker al een gemeenschappelijk onderwerp en vraag hebben. En de eerste vraag “Waar werk je?” is dus al snel gesteld is. Deze open vraag levert gauw veel informatie op. En wanneer het gesprek over en weer gaat dan heb je een schat aan informatie. Is er ook een klik met de ander dan zul je moeten investeren in de relatie door (on)regelmatig contact met elkaar te hebben tenminste als je jouw netwerk binnen de organisatie wilt opbouwen. Netwerkvaardigheden zijn onder andere het beheersen van gespreksvaardigheden (de juiste vragen kunnen stellen en kunnen luisteren), een empathisch vermogen hebben en weten wat je jouw relatie nodig heeft. H4 organisatie training advies levert workshops en trainingen rondom  het thema netwerken en helpt organisaties graag hun interne netwerk te verbeteren. Hier vind je meer over het H4 aanbod.

Hieronder volgen 5 essentiële tips voor interne netwerkers.

 

5 essentiële tips voor interne netwerkers.

  • Wees oprecht geïnteresseerd in jouw collega. Want reken maar dat door een gespeelde interesse snel heen wordt geprikt.
  • Bezorg je collega’s een goede tijd en werk niet mee aan roddels.
  • Neem regelmatig actief deel aan evenementen, van jubilea tot sportactiviteiten  georganiseerd door het bedrijf. Ja, maar dat kost me veel tijd. Netwerken bestaat uit vrije keuzen. Je hoeft echt niet 3 uur lang bij een receptie te zitten. Besef dat je hier de mensen kunt spreken die je een lange tijd niet hebt gesproken. Wees je bewust dat bij (team)sporten, rangen en standen snel vervallen waardoor je in deze onbevangen situaties gauw de mens achter jouw collega leert kennen.
  • Vergaderingen leveren meer op als je ruim op tijd voor de vergadering aanwezig bent en/of wat langer na kunt blijven bij een vergadering. Dan kun je essentiële informatie en kennis uitwisselen.
  • Initieer zelf activiteiten, werk mee aan een prettige sfeer. Organiseer een borrel, regel een origineel cadeau voor een collega, neem een klus op je omdat een ander die lastig vindt, gebruik jouw kennis om tot nieuwe ideeën te komen.

 

Intern netwerken vergroot sociaal kapitaal

Andrew (97 Posts)

Andrew David is eigenaar van H4 organisatie training advies (www.hvier.nl). Hij helpt ondernemers en ondernemende studenten bij het verbeteren van hun communicatie(ve vaardigheden).


Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *