Pitch workshop Gelderland valoriseert

Pitch workshop

Afgelopen donderdag heb ik een Pitch workshop gegeven in opdracht van “Gelderland Valoriseert” voor de deelnemers (o.a. WUR, Artez, RU) van de New Venture prijsvraag.

Ken je jury

De afgelopen paar jaar heb ik verschillende deelnemers begeleid bij hun pitch. Het viel me een paar keer op dat de jury op andere zaken beoordeelde dan van te voren was afgesproken. Of dat de jury niet goed was gebrieft waardoor de deelnemers vragen kregen die buiten hun kennis, ervaringsgebied of verwachting lagen. Het advies voor deelnemers aan een pitch is dan ook om vooronderzoek te doen naar de juryleden. Wat is hun expertise? Wat is hun stokpaardje? Vraag aan de organisatie wat je mag verwachten.

Verkennen van de locatie

Van te voren de locatie bezoeken om te zien hoe en waar je gaat staan, helpt je zelfverzekerder te maken. Het verkennen van de locatie zorgt ervoor dat je weet wat de beste plek is om te gaan staan. Geeft de aanwezige  beamer de juiste kleuren weer? Het zou zonde zijn als je veel tijd hebt gestoken in bijvoorbeeld  foto’s en de kleuren komen niet goed over. Het is handig om te weten of je een microfoon in je handen krijgt of een draadloze lavelier opgespeld krijgt. Bij de laatste heb je jouw handen vrij waardoor je meer bewegingsvrijheid hebt. En daardoor non-verbaal sterker kunt overkomen.

Voorbereiden en oefenen
Een pitchtekst moet je uit je hoofd kennen en dat vraagt veel voorbereiding en oefening. Een tablet of smartphone als een modern speakbriefje is niet gebruikelijk. Door de pitch hard op te oefenen en deze goed te timen weet je of je pitch binnen de aangegeven pitch tijd blijft. Je hebt vaak weinig tijd om je boodschap duidelijk over te brengen. Het moet dus kernachtig zijn en vooral aansluiten bij je doelgroep en/of jury.

Enthousiasme en passie
Als je echt gelooft in je product of dienst dan zie je dat terug in je non-verbale houding. Er komt vanzelf een glimlach op je gezicht en een twinkeling in je ogen. En de automatisch actievere lichaamshouding ondersteunt jouw enthousiasme voor je dienst of product. Bewegingen komen zelfverzekerder over.
Zorg dat je zelf je eigen product of dienst ook echt gebruikt.  Je zult niet de eerste deelnemer van een pitch zijn die de vraag krijgt hoe het product je zelf bevalt. Een eigen ervaring  met eigen emotie  vertellen is gemakkelijker dan een gekunsteld bedacht verhaal. Je pitch wint door de eigenheid nog meer overtuigingskracht.  Je hoeft je niet anders voor te doen dan te vertellen hoe jij het product of dienst zelf hebt ervaren.

Ervaring van deNew Venture deelnemers
Tijdens deze voorbereiding waren de deelnemers al een tijd bezig met hun product of dienst en daardoor waren ze “weggedreven” van de oorspronkelijke kern van hun verhaal.  Er werden bijvoorbeeld veel woorden gebruikt om hun verhaal kracht bij te zetten. Voor de toehoorder was het dan lastig te achterhalen waar het nou uiteindelijk om ging. In deze workshop ging de deelnemer weer terug naar de kern. Als je al zolang met je product of dienst bezig bent dan worden zaken vanzelfsprekend

Het verschil tussen een Pitch en een Elevator Pitch
De elementen van een Pitch en Elevator Pitch komen grotendeels overeen. Je geeft namelijk antwoord op de volgende vragen:

Wat is het probleem van de doelgroep
Wie is je doelgroep?
Wat is je oplossing?
Wat levert het de klant/doelgroep op?

Een Pitch (presentatie) doe je ten overstaan van een (vak)jury en publiek binnen een van te voren vastgestelde tijd. En je weet dat je aan het eind van je presentatie vragen krijgt over de inhoud van je pitch. Bij een Elevator Pitch, die vaak maar 20 seconden duurt, gaat het vaak om een persoon of een kleine groep mensen tegen wie je jouw Pitch (verhaal) vertelt. Je weet alleen niet of ze je nog vragen gaan stellen. Bij een Elevator Pitch moet net als bij een Pitch je presentatie overtuigend en aantrekkelijk zijn zodat de toehoorder “gewoon” na afloop gretig meer wil weten.

 

Hier vind je meer informatie over Gelderland valoriseert

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *